lunes, 9 de noviembre de 2015

Francesco Tonucci, FRATO

Francesco Tonucci (Fano, 1940), també conegut pel pseudònim "Frato", és un pensador, psicopedagog i dibuixant italià i autor de nombrosos llibres sobre el paper dels nens en l'ecosistema urbà.
Com molta gent li mena per la seva vocació per la infància s'ha fet mereixedor del títol de "niñólogo".


Tonucci critica l'escola actual i proposa diverses modificacions tant a l'escola com en la seva forma de treballar.

Les principals són:

  • Deixar temps als nens per les tardes perquè facin coses diferents i després tinguin temes de conversa per parlar a classe. Això requereix no manar massa deures, ja que passen prou temps a l'aula.
  • Donar-li més poder i llibertat als nens; que aquests siguin el centre de formació explicant les seves experiències.
  • Tonucci recolza l'ús de la lectura en veu alta dels llibres a classe.
  • Sosté que els nens no són recipients buits que cal omplir de coneixements; aquests tenen les seves pròpies vivències i formes de pensar. Cal escoltar-los i crear entre tots el coneixement. També són capaços de mantenir la seva concentració durant una bona estona en un joc, però això no interessa a l'escola; perquè no ajuda a elaborar lògicament les dades. Tonucci explica que a l'escola s'ha de tenir més en compte el divertiment.
  • Afirma que si ens centrem en el que se sap fer, més que en el que no som capaços de dur a terme, tindrem nens mes motivats i menys frustrats que ajudaran a un futur a crear persones més segures de si mateixes.
  • El professorat d'aquest tipus d'escola ha de ser capaç de promoure totes aquestes idees, donar suport al treball en grup i incloure a la família, la cultura ... a l'escola.

Tonucci defensa aquesta idea en una entrevista publicada: "si els nens participen activament en la gestió i en la presa de decisions escolars, com l'estipulació de les regles que s'aplicaran en els esplais, el nen no se sentirà esclau, sinó un ciutadà lliure i sobirà, un dels objectius que ha de perseguir una escola democràtica."


No hay comentarios:

Publicar un comentario